Tuesday, May 15, 2012

안녕하세요 annyeonghaseyo, baget nak korea pulak dah. heee.. mestilah. aku masak Korean Pancake - Pajeon. tapi tak cukup bahan. tak boleh la nak baget korean sangat., dan Eggroll. nyummyyy~ Alhmdulillah, sedaplah jugak, kena je ngan selera aku dan adik aku

p/s : aku memang jenis tak memilih bab makan-makan ni, janji halal (no wonder la chubby, huhu)

inilah the undecided taste of my Pajeon & Eggroll
kenapa tetiba je teringin nak merasa makanan Korea? hurrmmm.. terjumpa satu blog masa blogwalking, tunjuk resepi buat Kimbab.. waaa.. nampak sedap la. bahan pun mudah~ memang bercita-cita nak buat. few days after that aku cari-cari la lagi resepi yang agak mudah bahannya nak dapat kat Malaysia ni. heee.. dapat Pajeon & Eggroll ni.. eventhough tak cukup bahan, boleh la.. boleh la..

Pajeon (aku tak bape sure resepi original macam mana )
derhaka tukar resepi. huhu
  • tepung gandum
  • tepung beras
  • daun bawang (sebanyak yang kau suka,lagi banyak,lagi sedap)
  • cili potong halus (kalau nak pedas)
  • perasa
  • soy bean paste ( aku tak beli, maka tak letak la)
  1. campurkan semua bahan, gaul sebati.
  2. goreng guna kuali leper (non-stick) guna minyak sikit je ye!
  3. penyek-penyek(bahasa,isk3) kasi bulat,nipis
  4. tunggu masak (ko kena sabo yeer kalau nak masak-masak ni, aku memang fail)

hidangkan dengan.., sebenarnya ada sos special kalau tak silap aku, tapi aku cicah je pakai Sos Cili.. haha. bole je. so, takdelah nak baget korean sangat. ^^

Eggroll  ( kalau dah bosan dengan telur mata, telur dadar, this is your option, memang rasa full)
  • telur ( 3-4 biji )
  • carrot (terpulang, cincang nipis,halus-halus)
  • daun bawang (suka hati)
  • perasa
  1. gaul semua bahan sebati.
  2. goreng dalam kuali leper (nonstick) guna minyak sikit je ye!
  3. tuang sikit (1/4 dari bahan) kasi senipis yang boleh ya. 
  4. bila dah masak bahagian bawah tu,dan da boleh terbalikkan (tapi jangan terbalikkan telur tu!) gulung la, dalam 1 inci gitu jangan gulung habis, tambah lagi baki bahan. make sure bersambung dengan yang sebelumni, paham tak? huhu. agak2 paham je la ye.
  5. tuang - roll - tambah telur (buat sampai habis)
  6. dah siap untuk makan
siapa yang tak suka sangat makan sayur, mybe susah nak terima Eggroll ni, tapi sedap taw, cubalah! sedap! lagi-lagi cicah sos cili~ hehe..

tamat.. harini makan benda alah ni je, bolehla. huhu. jom balik, masak lagi. ^^

No comments:

Post a Comment